Tüketici Hukukunda Arabuluculuk

• Tüketici Hukukunda Arabuluculuk

• Nisan 18, 2023
Tüketici Hukukunda Arabuluculuk

Türkiye’de son yıllarda birçok hukuk dalında zorunlu arabuluculuk uygulaması yaygınlaşmıştır. Bunlardan biri de Tüketici Uyuşmazlıklarıdır. Tüketici uyuşmazlıklarında arabuluculuk, tüketicilerin haklarını korumak ve mağduriyetlerinin giderilmesinde etkili bir yöntemdir. Bu yöntem, tüketicilerin haklarını korumak için çeşitli yasal ve düzenleyici çerçevelere dayanır ve tarafların anlaşmazlıklarını daha hızlı ve daha az maliyetli bir şekilde çözmelerine olanak tanır.

28 Temmuz 2020 tarihinde Resmi Gazete’de yayımlanan 7251 sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun (‘‘Kanun’’) ile 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’a (“Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’’), “Dava şartı olarak arabuluculuk” başlığı ile “73/A” maddesi eklendi. Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanuna göre; Tüketici mahkemelerinde görülen uyuşmazlıklarda dava açılmadan önce arabulucuya başvurulmuş olması dava şartıdır. Şu kadar ki, aşağıda belirtilen hususlarda dava şartı olarak arabuluculuğa ilişkin hükümler uygulanmaz:

*Tüketici hakem heyetinin görevi kapsamında olan uyuşmazlıklar

*Tüketici hakem heyeti kararlarına yapılan itirazlar

*Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanun 73 üncü maddenin altıncı fıkrasında belirtilen davalar

*Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanun 74 üncü maddede belirtilen davalar (tüketici örgütleri, ilgili kurum ve bakanlıkların açtığı davalar)

*Tüketici işlemi mahiyetinde olan ve taşınmazın aynından doğan uyuşmazlıklar da zorunlu arabuluculuk uygulanmaz. Tüketici uyuşmazlıklarında arabuluculuk görüşmeleri üç haftadır. Zorunlu durumlarda arabulucu tarafından bu süre en fazla bir hafta daha uzatılır. Tüketici hukukunda arabuluculuk, tüketicilerin mağduriyetlerinin giderilmesinde hızlı ve etkili bir yöntemdir ve taraflar arasında dostane çözüm sağlar. Bu nedenle, tüketicilerin uyuşmazlıklarını çözmek için arabuluculuk hizmetlerinden yararlanmaları önerilir.

Hukuk Büromuz, Tüketici Hukukundan kaynaklanan uyuşmazlıkların arabuluculuk sürecinde hizmet vermektedir.