Anlaşmalı Boşanma Davası Nedir?

Av. Ceren YANIK > Makaleler > Anlaşmalı Boşanma Davası Nedir?
  • Anlaşmalı Boşanma Davası Nedir?

• Nisan 11, 2024
Anlaşmalı Boşanma Davası Nedir?

Boşanma davaları ülkemizde en çok açılan dava türlerinden birisidir. En kısa sürede boşanma kararı için anlaşmalı boşanma davası açılması gerekmektedir.Dileyen herkes anlaşmalı boşanma davası açamaz. Anlaşmalı boşanma davası için belirli gereken şartlar vardır. Bu şartları taşıyan taraflar anlaşmalı boşanma davası ile evliliğini kısa sürede sonlandırabilmektedir.

Anlaşmalı Boşanma Davası Şartları Nelerdir?

Evlilik en az bir yıl sürmüş ise, eşlerin birlikte başvurması ya da bir eşin diğerinin davasını kabul etmesi hâlinde, evlilik birliği temelinden sarsılmış sayılır. Bu halde taraflar anlaşmalı şekilde boşanabilir.

1 yıldan az evlilikler için anlaşmalı boşanma davası açılmaz. Çekişmeli boşanma davası ile devam edilmelidir.
 Anlaşma Protokolü Nedir?
Anlaşmalı boşanma davasında tarafların anlaştıkları hususların yazıldığı protokole anlaşma protokolü denir. Anlaşma protokolünün mutlaka bir avukat tarafından hazırlanması gerekiyor. Aksi halde anlaşma protokolüne yazılmayan bir konu hakkında dava açılması mümkündür.

Anlaşma protokolüne her husus yazılabilir. Ancak anlaşmalı protokolünde mutlaka olması gerekenler; velayet, iştirak nafakası, maddi tazminat, manevi tazminat, yoksulluk nafakası bu konularda tarafların anlaşması şarttır.Tarafların müşterek çocukları varsa velayet konusunda anlaşmış olsalar bile hakim çocuğun üstün yararı gereğince resen inceleme yapar velayeti karşı tarafa da verebilir. Buradaki tek kriter çocuğun üstün yararıdır. Çocuğun yararına olan bir durumu hakim resen gözetir.

Anlaşmalı boşanma protokolünde mal paylaşımı da yapılabilir; ancak mal paylaşımının protokole ayrıntılı olarak yazılması gerekmektedir. Yargıtay, sadece mal veya eşya talebim yoktur denilmesini mallardan açıkça feragat edildiği anlamına gelmediğini ifade etmektedir. Bu yüzden protokole açıkça hangi mallardan feragat edildiği tek tek yazılmalıdır.

Anlaşmalı Boşanma Kararı Nasıl Verilir?

Anlaşma boşanma kararı verilebilmesi için, hâkimin tarafları bizzat dinleyerek iradelerinin serbestçe açıklandığına kanaat getirmesi ve boşanmanın malî sonuçları ile çocukların durumu hususunda taraflarca kabul edilecek düzenlemeyi uygun bulması şarttır. Hâkim, tarafların ve çocukların menfaatlerini göz önünde tutarak anlaşma protokülünde gerekli gördüğü değişiklikleri yapabilir. Bu değişikliklerin taraflarca da kabulü hâlinde boşanmaya hükmolunur.