Arsa Sahibi, Kat Karşılığı İnşaat Sözleşmesini Nasıl Feshedebilir?

Av. Ceren YANIK > Makaleler > Arsa Sahibi, Kat Karşılığı İnşaat Sözleşmesini Nasıl Feshedebilir?
  • Arsa Sahibi, Kat Karşılığı İnşaat Sözleşmesini Nasıl Feshedebilir?

• Ekim 3, 2023
Arsa Sahibi, Kat Karşılığı İnşaat Sözleşmesini Nasıl Feshedebilir?

Kat karşılığı inşaat sözleşmeleri, bir inşaat projesini finanse etmek için kullanılan ülkemizde çokça yaygın bir sözleşme türüdür. Bu sözleşme, müteahhit ile arsa sahibi arasında imzalanır. Kat karşılığı inşaat sözleşmesi, inşaat sektöründe sıkça kullanılan bir modeldir ve arsa sahiplerine mülklerini değerlendirme imkanı sunarken, müteahhitlere de projelerini finanse etme ve kâr elde etme imkanı sağlar.

Kat karşılığı inşaat sözleşmelerinde arsa sahibinin borcu kararlaştırılan tapu payı ya da bağımsız bölümlerin tapularını bedel olarak müteahhide devretmek, müteahhidin borcu da inşaatı sözleşme ve ekleri, tasdikli projesi, yapı ruhsatı ile imar mevzuatı hükümlere uygun olarak tamamlayıp arsa sahiplerine ait bağımsız bölümleri kendisine teslim etmektir. Ancak her zaman bu böyle olmaz, bazı durumlarda müteahhit borcunu yerine getiremez. İşte bu gibi hallerde arsa sahibinin hakları ne olacak sorusu karşımıza çıkmaktadır.

6098 sayılı TBK’nın seçimlik haklar başlıklı 125. Maddesi ”Temerrüde düşen borçlu, verilen süre içinde borcunu ifa etmemişse veya süre verilmesini gerektirmeyen bir durum söz konusu ise alacaklı, her zaman borcun ifasını ve gecikme nedeniyle tazminat isteme hakkına sahiptir. Alacaklı, ayrıca borcun ifasından vazgeçtiğini hemen bildirerek, borcun ifa edilmemesinden doğan zararın giderilmesini isteyebilir veya sözleşmeden dönebilir.”

Arsa sahibinin, müteahhit ile yaptığı kat karşılığı inşaat sözleşmesinin feshedebilmesi için dava açması şarttır. Fesih için; müteahhidin sözleşmede öngörülen işi bitirme süresinin geçmiş olması, inşaatın fiziki tamamlama oranının yüzde 90’ın altında olması ve arsa sahibinin müteahhidin edimlerini yerine getirmesinde kusursuz olması gerekir. Sözleşme feshedildiğinde taraflar sanki sözleşme hiç yapılmamış gibi karşılıklı olarak birbirlerine verdiklerini sebepsiz zenginleşme hükümlerine göre geri isteme hakkına sahiptir.

Kat karşılığı inşaat sözleşmeleri, yasal süreler ve koşullara bağlanmış olup, kapsamlı hukuk uyuşmazlıklarından biridir. Takip edilmesi gereken birçok yasal prosedür içerdiğinden, bir avukattan yardım alması tavsiye edilir. Kat karşılığı inşaat sözleşmesini ilgilendiren tüm konularda hizmetinizdeyiz.