Komşu Uyuşmazlıklarında Arabuluculuk Nedir?

Av. Ceren YANIK > Makaleler > Komşu Uyuşmazlıklarında Arabuluculuk Nedir?
  • Komşu Uyuşmazlıklarında Arabuluculuk Nedir?

• Nisan 11, 2023
Kat Mülkiyeti Hukukunda Zorunlu Arabuluculuk Nedir?

Nüfusun hızlı artışı birlikte konut ihtiyacı artmış bunun sonucunda toplu yaşam yaygınlaşmıştır. Toplu yaşamın en önemli parçaları da apartman ve sitelerdir. Apartman ve sitelerde yaşam ise pek çok sorunu da beraberinde getiriyor. Bu sorunlar apartman/siteden ve komşudan kaynaklanan olmak üzere iki türlüdür.Toplu yaşamın huzur içerisinde sürmesi komşuluk hukukunu iyi bilmekten kaynaklanır.

Komşuluk hukuku, komşu hakları olarak da ifade edilen bu hakların apartman sitede desteklemesi hedeftir. Komşuluk hukukundan doğan sorunların çözümü için 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanunu yürürlüğe girmiştir. Kat Mülkiyeti Kanunu, kat maliklerinin gerek bağımsız bölüm gerekse de ortak yerler üzerindeki hak ve sorumluluklarının, kat maliklerinin birbiri arasında ilişkilerinin düzenlendiği yasal metindir.

Toplu halde yaşamının getirebileceği problemleri rahatça çözmenizi sağlayan yöntemlerin en başında ise komşu ile uzlaşma yolu gelmektedir. Sorunların çözümü noktasında esas olan komşuluk hukuku çerçevesinde sulh yoluyla çözümlemektir. Bu nedenle Türk Hukuk Sistemimize komşu uyuşmazlıklarında dava açılmadan önce zorunlu arabuluculuk müessesesi getirilmiştir.

Komşuluk ve kat mülkiyeti ihtilafları için artık yeni bir dönem başlıyor. Dava açılmadan önce arabuluculuğa başvuru zorunlu dava şartı düzenlemesi gelmiştir. Son yıllarda komşu uyuşmazlıklarında artış dava sayılarını da artırmıştır. Yeni düzenleme ile birçok anlaşmazlık çok daha kolay çözümlenecektir.

7445 sayılı kanunla 6325 sayılı Arabuluculuk Kanunu’na eklenen 18/B maddesine göre; 23/6/1965 tarihli ve 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanunundan kaynaklanan uyuşmazlıklar ve Komşu hakkından kaynaklanan uyuşmazlıkların 01.09.2023 tarihinden itibaren arabuluculuk dava şartı olarak düzenlenmiştir. Kat Mülkiyeti Kanunu’ndan kaynaklanan uyuşmazlıklar, komşu hakkından kaynaklanan uyuşmazlıklarda 1 Eylül 2023 itibarıyla dava açılmadan önce arabulucuya başvurulmuş olması şartı aranacaktır. Kat mülkiyeti hukukunda arabuluculuk, komşu mağduriyetlerinin giderilmesinde hızlı ve etkili bir yöntemdir ve taraflar arasında dostane bir çözüm sağlar. Bu nedenle, komşu uyuşmazlıklarını çözmek için arabuluculuk hizmetlerinden yararlanmaları önerilir.

Hukuk Büromuz, Kat Mülkiyeti ve Komşuluk Hukukundan kaynaklanan uyuşmazlıkların arabuluculuk sürecinde hizmet vermektedir.